Poradenství v oblasti speciální pedagogiky

GRAFOMOTORIKA

Grafomotorika je jednou z oblastí, která se sleduje při hodnocení školní zralosti. Pokud Váš předškolák či školák nedrží psací náčiní správně, není na místě tento problém podceňovat.

1. Proč je správný úchop psacího náčiní důležitý?
Správný, tedy špetkový úchop, je nejefektivnějším úchopem z hlediska pohybu ruky při psaní. Špatný úchop může způsobovat bolest ruky až zad a v neposlední řadě negativně ovlivňuje školní výkony dětí. Dítě píše pomaleji, snáz se unaví, svou pozornost více upíná na bolest ruky než na odůvodňování pravopisu a poté snáz chybuje.

2. Kdy zbystřit?
Pokud je výtvarný projev dítěte ve srovnání s vrstevníky chudší, dítě nerado kreslí či maluje, není schopno obkreslit jednoduché obrazce, je na místě zbystřit. Ne vždy musí být příčinou špatná grafomotorika. Abychom mohli dítěti poskytnout maximální péči šitou na míru, je nezbytná kvalitní vstupní diagnostika, na základě níž se sestaví plán nápravy – péče. Často stačí pouze posílit určitá oblast a není potřeba podstupovat náročnou grafomotorickou nápravu.




3. Odkdy je dítě schopno držet správně tužku?
Cesta ke správnému – tedy špetkovému úchopu má určitou posloupnost (od hrstičkového přes kladívkový až po špetkový úchop). Okolo třetího roku by měl být navozen správný špetkový úchop. U některých dětí je to dříve u některých později. Mělo by se tak ovšem stát ještě předtím, než začne dítě více kreslit a malovat, aby se předešlo fixaci špatného úchopu.

4. Dítě nerado maluje a kreslí, není schopno namalovat ani jednoduché tvary, co s tím?
Zejména mít na mysli, abychom mu přílišným tlakem a pozorností na úchop pastelky kreslení neznechutili a neodradili ho. :) Vývoj grafomotorických dovedností úzce souvisí s vývojem hrubé a jemné motoriky, s motorikou mluvidel, motorikou očních pohybů a vývojem smyslového vnímání. Každé dítě je individuální osobnost a důvody proč nerado kreslí mohou být u každého jiné, a proto nelze dát jedno zázračné doporučení. Ovšem vhodné je opatřit správné psací potřeby (trojhranné fixy a pastelky, voskové trojúhelníky apod.), vytvořit pro dítě příjemné podmínky pro kreslení, chválit ho za snahu, zkoušet různé výtvarné techniky (velké množství inspirace např. na Pinterestu), jít dítěti vzorem ve správném držení psacího náčiní :). Pokud máte sebemenší pochybnosti, je vhodné konzultovat situaci s paní učitelkou ve školce či se obrátit na odborníka, který na základě diagnostiky nastaví Vašemu dítěti péči přímo na míru.


5. Jak kurz grafomotoriky probíhá?
Během tříměsíčního kurzu se budeme stýkat pravidelně 1x za týden. Na lekcích Vás společně s dítětem naučíme a vysvětlíme speciální cvičení, kterými postupně uvolníme ramena, lokty, zápěstí a prsty a následně budeme pracovat na vyvození a fixaci správného úchopu. Jedná se o náročný, ale velmi efektivní kurz (autorka metody PaedDr. Heyrovská udává 99 % úspěšnost), který je možný absolvovat i ve školním věku.


6. Jak vypadá správný úchop pastelky/tužky?
Aby dítě mohlo správně držet tužku, musí správně sedět – nohy jsou stabilně opřené o zem či podložku (ať už máte rostoucí židli či jsou nohy podložené stoličkou), záda jsou rovná a lokty opřené o desku stolu. Tužka leží na posledním článku prostředníku a v jamce mezi palcem a ukazovákem (dětem můžeme říct, že tužka je trup letadla). Horní konec tužky směřuje do oblasti mezi loktem a ramenem. Malíček a prsteník jsou volně pokrčeny v dlani (tvoří kola pomyslného letadla). Ukazovák a palec tvoří křídla letadla. Ukazovák se neprohýbá. Zápěstí je víceméně v jedné rovině – neohýbá se. Pohyb vychází z lokte a ramene.